Lien 
vers le site de l'ENS
ÉCOLE NORMALE SUPÉRIEUREPARIS
Lien vers l'accueil
lancer la recherche

» Conférences d’après mars 2011 : nouveau site

EALing 2005 - École d’automne de linguistique

EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA), Richard Breheny (University College London) et Napoleon Katsos (RCEAL, University of Cambridge)

The course is in two parts
Implicatures and Grammar
This part of the course will really focus on all aspects of the question of whether any implicatures are part of the grammar. We will consider both theoretical and also experimental considerations.
Implicatures and processing architectures
One class to give backgrounds on processing. We will be looking at what models, architectures are on offer from other areas of language processing (modular vs constraint based). One class to look at what we already know about how implicatures are computed on-line and where future research might go.
Prerequisites: only the rudiments of logic, semantics and pragmatics are necessary. Any psycholinguistics background would help but will not be assumed.

Le cours est en deux parties :
Implicatures et grammaire
Cette partie portera sur tous les aspects de la question de savoir s’il y a des implicatures qui appartiennent à la grammaire. Nous étudierons à la fois des considérations théoriques et expérimentales.
Implicatures et architectures du traitement
Un cours donnera un arrière-fond sur le traitement. Nous considérerons quels sont les modèles, architectures qui sont disponibles d’après d’autres domaines du traitement du langage (modulaire par opposition à celui fondé sur des contraintes). Un autre cours considérera ce que nous savons déjà sur la question de savoir comment les implicatures sont calculées en ligne et dans quelle direction les recherches futures pourront aller.
Pré-requis : Seuls les rudiments de logique, sémantique et pragmatique sont nécessaires. Une formation en psycholinguistique peut aider mais ne sera pas présupposée.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)


The prosodic structure of sentence S - its phrasing, the location and choice of pitch accents, possibly other aspects of its phonetic realization - is determined by at least two factors: the syntactic structure of S, and the information structure of S, e.g. which constituents in S are marked as focus, contrastive topic etc. How do these two factors constrain prosodic structure, and how do they interact? Is there such a thing as a default / unmarked prosody, and what is its relation to ’marked’ patterns? These are the kinds of questions we will discuss and try to answer in this class.

La structure prosodique d’une phrase S - son phrasé, la localisation et le choix des accentuations du ton, et peut-être d’autres aspects de sa réalisation phonétique - est déterminée par au moins deux facteurs : la structure syntaxique de S et la structure d’information de S, par exemple quels constituents sont marqués comme focus ou thème contrastif, etc. Comment ces deux facteurs contraignent-ils la structure prosodique et comment interagissent-ils ? Quel rôle la marque du focus doit-elle jouer en syntaxe ? Existe-t-il une prosodie par défaut / non-marquée et quelle est sa relation à des motifs "marqués" ? Ce sont les genres de questions dont nous discuterons et auxquelles nous tenterons de répondre dans cette classe.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

The object of this course is to give a general introduction to mathematical logic to students interested in linguistics, cognitive science, or philosophy, and for whom the tools and central notions of mathematical logic can be useful. The course will give a special emphasis on the metalogical concepts involved in logic, in particular syntax and semantics, expressiveness, completeness and decidability. I will give elements of proof theory and model theory. We should cover in particular (the program is subject to modifications).

Ce cours constitue une introduction à la logique mathématique à l’intention des étudiants en linguistique, sciences cognitives et philosophie, désireux de découvrir la logique et pour lesquels les techniques et concept centraux de la logique mathématique peuvent être utiles. J’insisterai dans ce cours sur la compréhension des notions théoriques centrales de la logique : syntaxe et sémantique, complétude, décidabilité et pouvoir expressif. Le cours présentera des éléments de théorie de la preuve et de théorie des modèles.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

This class will focus on the study of the syntax that supports quantification in natural languages. We will look at various arguments that the scope of quantifier phrases coincides with their syntactic c-command domain. The empirical phenomena we will investigate includes Island Phenomena, Antecedent Contained Deletion, Extraposition, and Reconstruction. If the arguments are successful, various covert operations need to be postulated, and syntactic theory needs to be developed to accomodate them. We will discuss possible ramifications.
References: "On Logical Form": http://mit.edu/fox/www.LFnewer.pdf
Pre-requisites: Intro classes in both syntax and semantics (optimally graduate level).

Ce cours étudiera la syntaxe qui soutient la quantification dans les langues naturelles. Nous étudierons divers arguments selon lesquels la portée des esyntagmes quantifiés coïncide avec leur domaine de c-commande syntaxique. Les phénomènes empiriques que nous étudierons comprennent les phénomènes d’îlot, l’ellipse (deletion ) contenue dans l’antécédent, l’extraposition et la reconstruction. Si ces arguments portent, il faut postuler diverses opérations cachées (covert) et la théorie syntaxique doit être développée pour les accommoder. Nous discuterons de possibles ramifications.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

What is the nature of the mental representations of spoken words? This course will contrast two broad views on phonological representations, the symbolic and the dynamical view. In the symbolic view, representations consist of discrete symbols, mental realities abstracted from phonetic detail. The major problem under this view is how to related discrete symbols to the continuity of phonetic substance. It has been proposed that this relation consists of a ’translation’ from discrete units to continuous physical properties of an articulatory-acoustic nature. This is the view in the background of most work in phonology and cognitive science in general. The other most recent and less explored view, the dynamical view, admits continuity in phonological representations. The primary units are spatio-temporal gestures with continuous spatial dimensions and internal temporal structure. Here the major problem is: how can continuous representations support qualitative, combinatorial systems like phonological grammats? Answers to these questions will be explored by presenting theoretical and experimental research on different phonological phenomena.
Bibliography: see the Website of the course, http://homepages.nyu.edu/~ag63/DEC-cours-active/index.html

Quelle est la nature de la représentation mentale d’un énoncé ? Ce cours a pour but de mettre en contraste deux approches des représentations phonologiques : l’approche symbolique et l’approche dynamique.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

This research seminar will explore the consequences of a situation semantics for theories of tense, attitude ascriptions, quantifier domain restrictions, and conversational implicatures.
Webpage with some relevant papers: http://www-unix.oit.umass.edu/~kratzer/
Prerequisites: Linguistics, philosophy of language.

Ce séminaire de recherche étudiera les conséquences d’une sémantique des situations pour les théories du temps, des attributions d’attitudes, les restrictions des domaines de quantification et les implicatures conversationnelles.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

This course will cover two distinct yet related areas in language acquisition research. The first section will present research on infants’ early sensitivities to structure and patterns in their speech input. The focus of these lectures will be on the generalizations 7- to 18-month-old infants make, as they listen to speech, that are relevant for grammatical learning. In particular, we will discuss children’s sensitivity to cues relevant to grammatical category (e.g., noun, verb, adjective), as well as infants’ discovery of bound morphemes and morphosyntactic dependencies. Several experimental techniques for testing infants using natural and artificial languages, as well as computational techniques for assessing cues to structure in children’s spoken language input, will be introduced.
The second section will cover issues relating to word learning in 2 to 4 year old children, specifically focusing on research concerning how children learn the meanings of words as they are used in context.

Ce cours traitera deux domaines différents mais reliés des recherches sur l’acquisition du langage. La première partie présentera les recherches sur les sensibilités précoce des nourrissons aux structures et patterns des entrées linguistiques. On se concentrera sur les généralisations que font les nourrissons de 7 à 18 mois dans l’apprentissage de la grammaire et en particulier sur les indices touchant aux catégories grammaticales (par exemple : nom, verbe, adjectif) ainsi que la découverte par les enfants des morphèmes liés et des dépendances morphosyntaxiques. On introduira certaines techniques expérimentales pour tester les nourrissons en se servant de langues naturelles et artificielles, ainsi que de techniques computationnelles pour estimer les indices de structures dans les entrées du langage oral.
La deuxième partie traitera les questions de l’apprentissage des mots pour les enfants entre 2 et 4 ans, en particulier les recherches sur la manière dont les enfants apprennent la signification de mots quand ils sont utilisés en contexte.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

The genetic origins of the language faculty have been a matter of speculation for decades. With the completion of the Human Genome Project, it is at last becoming possible to empirically investigate the matter. We will review the first pieces of data from molecular genetic studies of developmental language disorders, and take the opportunity to get into the complexity of the biological processes involved, dispel any simplistic notion of a "gene for language", and acquire an informed view about what the genetic contribution to language might be.
Relevant readings:
http://www.psych.nyu.edu/marcus/MarcusFisherFOXP2_2003TICS.pdf.
G.F. Marcus (2004), The birth of the mind: How a tiny number of genes creates the complexities of human thought, New York, Basic Books.
Prerequisites: Some knowledge of biology will definitely help, but is not a pre-requisite, as biology basics will be covered.

Les bases génétiques du langage font l’objet de spéculations depuis des décennies. L’achèvement du séquençage du génome humain permet enfin de commencer à aborder le sujet de manière empirique. Nous examinerons les premières données de génétique moléculaire sur des troubles développementaux du langage. Ces données seront l’occasion de se pencehr sur la complexité des processus biologiques nécessairement impliqués, d’écarter toute notion simpliste de "gène du langage" et d’acquérir une vision informée de ce que peut être une contribution génétique à la faculté de langage.


EALing 2005

organisé par Dominique Sportiche (ENS / UCLA)

I would like to discuss some questions which arise in the traditional empirical domain of the Empty Category Principle (subject-object asymmetries, various kinds of selective extractability from weak islands, etc.), and which can be address in novel ways by combining insights from the cartographic studies and from minimalist syntax.
Prerequisites: basic knowledge of P&P/minimalist syntax.

Je discuterai des questions qui surgissent dans le domaine traditionnel empirique du Principe de Catégorie vide (asymétries sujet-objet, divers types d’extractabilité, sélectivité d’îlots faibles, etc) et qui peuvent être traitées de manières nouvelles à partir des études cartographiques et de la syntaxe minimaliste.
Prerequis : Une connaissance de base de la syntaxe minimaliste/P&P.